Sofie Berntsen viser «Landskap fra Hadeland» ved OSL Contemporary. (Foto: presse.)
Abstrakte landskap
Sofie Berntsen åpner utstillingen «Landskap fra Hadeland» ved OSL contemporary.
Motivene er inspirert av skogene rundt Berntsens studio på Hadeland, som hun ser gjennom vinduet. Men i utstillingen er skogen og trærne abstrahert til linjer, former og farger. Berntsen har eksprimentert med oljepastell for å finne sitt uttrykk av Hadeland. Kanskje kan du likevel skimte skogen i bildene, eller kanskje ikke.
I galleriet henger bildene side ved side, så de til sammen danner en frise. Verkene er også grunnlaget for en bok som gis ut med utstillingen.
«Landskap fra Hadeland» åpner torsdag 22. februar kl. 18.00.
OSL contemporary, Haxthausens gate 3.
Står til og med 9. mars.
Multikunstner Yves Scherer viser dag og natt med sine skulpturer. (Foto: Presse.)
Dag og natt
Galleri Golsa inviterer inn i en verden av ro og introspeksjon med utstillingen «Day and night».
Her viser kunstner Yves Scherer to skulpturer i rosa onyx, som til sammen skal åpne for refleksjon. Scherer stilte også ut ved Golsa for ett år siden, og det er en fryd å se ham tilbake ved galleriet. Men nå i et nytt medium.
Kunstneren er ikke ukjent med å utforske det tidløse, om men på sin egen måte, og steinskulpturene følger i denne tradisjonen.
Rosa onyx sies å bidra til en helbredende energi, så dette virker som et rom vi uansett vil være i.
Utstillingene har vernissage torsdag 22. februar kl. 18.00.
Galleri Golsa, Henrik Ibsens Gate 60.
Står til og med 2. mars.
Billedhogger Gunn Harbitz er en av fire kunstnere som viser ved Kunstnerforbundet. (Foto: Presse.)
Noe for enhver smak
Kunstnerforbundet gjør ikke noe halvveis. Så når de først åpner utstillinger, så åpner de like så godt fire.
Denne gangen er det Gunn Harbitz, Damien Ajavon, Linn-Mari Staalnacke og Marius Mathisrud som viser ved den tradisjonsrike foreningen.
Hver kunstner har sitt eget rom, med sin egen utstilling: Billedhogger Harbitz viser steinskulpturer som nærmest inviterer til berøring i «Fundert i stein».
I Damien Ajavons «A Woolen Odessey» tar historien om og sensasjonen av ull førersete i installasjon.
Linn-Mari Staalnackes utstilling «The Hand Smells Of Fear» ser på naturens forbindelse med det magiske – og kanskje også det mørke.
Den siste utstillingen er Marius Mathisruds «Hvorfor Du Sluttet å Eksistere» som kombinerer video og konseptuelle verk.
Her blir det nye å velge i og mye å oppleve. Alle utstillingene har vernissage torsdag 22. februar kl. 18.00.
Kunstnerforbundet, Kjeld Stubs gate 3.
Står til og med 7. april.
Gruppeutstillingen «The Matrix of Power» vises ved Nitja kunstsenter. (Foto: Presse.)
Blikkets makt
Nitja senter for samtidskunst åpner denne uken gruppeutstillingen «The Matrix of Power».
Utstillingen tar for seg den evig akutelle tematikken makt: Hvem har den, hvem definerer den, og kanskje viktigst i kunstens øyemed, hvor mye makt ligger i blikket?
Kunstnerne som presenteres i utstillingen kan sees i lys av det mye brukte og omdiskuterte begrepet «the gaze» (blikket), som særlig ble knyttet til fotografi og videokunst.
Kunstnerne er Tonje Bøe Birkeland, Paulina Tamara Cid, Jeannette Ehlers, Linda Bournane Engelberth, Nayara Leite og Kaeto Sweeney, Hanne Rivrud og Hamid Waheed.
Utstillingen åpner lørdag 24. februar kl. 13.00.
Nitja, Kirkegata 10A, Lillestrøm.
Står til og med 7. april.