Barbie-produsenten fortsetter å tjene penger etter filmsuksess

Calista Zieme
Barbie-dukken fikk sin renessanse etter at filmen med samme navn kom ut i fjor sommer. Det ga sterke resultater i fjerde kvartal for dukkeprodusenten Mattel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Barbie-produsenten fortsetter å tjene penger etter filmsuksess.

WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`, `title`, `bannercode`, `image`, `tracker`, `show_everyone`, `weight`, `crate`, `irate`, `budget`, `cities`, `countries`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` FROM `wp_qee9g7q8l8_adrotate`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta` WHERE ( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2) AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0 AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad` AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y' AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y' AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days') GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;

Filmen «Barbie» tjente mer enn 10,6 milliarder kroner over hele verden. Den økte også interessen for Mattels Barbie-dukke, som hadde begynt å miste populariteten sin.

I fjerde kvartal tjente Mattel over 5 milliarder kroner på dukken. Det er en inntektsøkning på 27 prosent fra året før. I hjemlandet USA var økningen på 43 prosent til nær 2,7 milliarder kroner.

Mattel fikk et resultat etter skatt på 1,56 milliarder kroner i fjerde kvartal, og inntektene steg med 15,7 prosent til 17,2 milliarder kroner. I samme periode i fjor var inntektene på 14,9 milliarder kroner.

Les også: Kampen spisset seg mellom «Barbie» og «Oppenheimer»

Annonse

Mattel-sjef Ynon Kreiz kaller 2023 for et milepælsår.

– Vi utvidet lederskapet vårt i våre viktigste leketøyskategorier og fikk betydelige andeler totalt sett. Vi oppnådde stor suksess med Barbie-filmen og styrket vår finansielle posisjon ytterligere, sier han.

Videre sier han at resultatene fra fjorårets siste kvartal er det beste selskapet har hatt på mange år.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar