Kunstnerøkonomi:

Internett er nå største inntektskilde for verdens kunstnere og musikere

Effie Kovacek
For første gang var internett i fjor den største inntektskilden på verdensbasis for skapere av musikk, litteratur, audiovisuelt, visuell kunst og drama, viser en fersk rapport.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er For første gang i fjor var internett den største inntektskilden for kunstnere og musikere på verdensbasis.

WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`, `title`, `bannercode`, `image`, `tracker`, `show_everyone`, `weight`, `crate`, `irate`, `budget`, `cities`, `countries`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` FROM `wp_qee9g7q8l8_adrotate`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta` WHERE ( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2) AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0 AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad` AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y' AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y' AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days') GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;

Rapporten kommer fra CISAC, en paraplyorganisasjon for kunstneres kollektive forvaltningsselskaper, slik som Tono i Norge. De har 225 medlemsorganisasjonen verden over.

Årsrapporten viser at 2022 var året der internett for aller første gang gikk forbi radio og TV som det største inntektsområdet for opphavsrettslige vederlagsinntekter i verden.

Totalt endte inntektene fra alle områdene knyttet til opphavsrett på 10,8 milliarder euro i fjor, en økning på hele 26,7 prosent fra året før. Inntektene tilsvarer rundt 128 milliarder kroner i dagens kurs. Såkalte royalties som følge av strømming økte med hele 34 prosent til 4,2 milliarder euro, tilsvarende nær 50 milliarder kroner.

Doblet seg i pandemien

Og det var særlig gjennom koronapandemien at pendelen virkelig snudde, ifølge rapporten. Strømme-inntektene i CISAC har doblet seg sammenlignet med nivået før pandemien, skriver Reuters.

Annonse

– På knapt et tiår har strømming forandret livene til alle CISAC-medlemmer og de fem millioner skaperne de arbeider for. For alle skapere er det digitale vår virksomhet. Samfunnene har på en imponerende måte styrket sine inntekter fra strømming og abonnenter etter covid-katastrofen, sier Abba-medlem Björn Ulvaeus, som er president i CISAC.

I Norge er det Tono som forvalter rettigheter for musikk i Norge på vegne av komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag. Tono er en av de mange medlemmene i CISAC og mener at en del av årsaken til økningen er at USA virkelig har kommet på ballen.

– I Norge og Europa har musikk- og filmstrømmetjenester lenge vært et modent marked, men nå har land som USA omsider kommet etter, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono til NTB.

Tidligere denne uken la strømmegiganten Spotify fram sine kvartalstall, som viste en økning på 26 prosent i antall brukere i tredje kvartal til 574 millioner månedlige brukere.

 

Live-inntekter går opp – advarsel om AI-teknologi

Samtidig går også royalties-inntektene fra live-arrangementer opp. Det omfatter både konserter, utstillinger og teatre. Inntektene steg i 2022 med hele 69,9 prosent til 2,7 milliarder euro, tilsvarende 32 milliarder kroner. Det er likevel noen hakk under nivåene før pandemien.

Rapporten advarer imidlertid om at det er usikkert om oppgangen vil fortsette i 2023. De begrunner det med bekymringer knyttet til folks personlige økonomi, og at veldig mange artister snevrer inn turné-budsjettene sine.

I rapporten vies også den stadig fremadstormende KI-teknologien betydelig med plass. Kunstig intelligens kan påvirke musikkindustriens inntekter i tiden fremover, sier Ulvaeus.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar