WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`,
`title`,
`bannercode`,
`image`,
`tracker`,
`show_everyone`,
`weight`,
`crate`,
`irate`,
`budget`,
`cities`,
`countries`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group`
FROM
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`
WHERE
( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2)
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad`
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y'
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y'
AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days')
GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`
ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;
Opplagstallene fra Mediebedriftenes landsforbund (MBL) er klare. De rapporterer fra første halvår av 2023. Tallene er sammenlignet med tilsvarende halvår i fjor.
245 titler er blitt kontrollert, og totalopplaget for norske aviser er i første halvår 2023 på 2,5 millioner. 169 titler har nå nedgang, mens 66 kan vise til vekst. Det betyr at 72 prosent av titlene går tilbake.
– Dette er en merkbar nedgang etter mange år med opplagsvekst. Mediebransjen er blant de første som merker det når folks privatøkonomi blir trangere. Noe av svaret på tilbakegangen ligger nok her, sier Randi S. Øgrey, som er administrerende direktør i Mediebedriftenes landsforbund (MBL).
For Subjekt er det derimot annerledes.
Annonse
– Dagen og Subjekt øker mest blant nisjeavisene med i overkant av henholdsvis 1.700 og 1.000 abonnenter, sier hun i en pressemelding fra MBL.
Nedgang for de fleste, ikke for Subjekt
De nasjonale avisene som tidligere har stått for mye av veksten, har nå en tilbakegang på 1,8 prosent, mens nisjeavisene samlet går tilbake 5,1 prosent i perioden.
Subjekt bidrar ikke til den negative statistikken. Tvert imot øker den nasjonale kulturavisen med 29,97 prosent. Prosentvis er det Subjekt som vokser mest blant de nasjonale avisene – til et opplag på 4.532 fra 3.487 i fjor.
Sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi, mener han har funnet en oppskrift.
– Da vi bestemte oss for å satse for seks år siden, drev alle de andre avisene med å kutte i kulturjournalistikken. Subjekt har funnet en oppskrift som fungerer, sier han, og fortsetter:
– Det er svært gledelig at mange interesserer seg for kritisk kulturjournalistikk.
Han lover å fortsette å levere.
– Det er to grunner til Subjekts suksess. Det første er en utrolig innsats fra mine kollegaer i avisen, og det andre er abonnenter og annonsører som har vist stor vilje til å være med oss på suksessen. Vi lover å fortsette å levere, sier han.
Dagbladet Pluss vokser med flest
I antall abonnenter er det Dagbladet Pluss som vokser mest, med 6.700 i opplagsvekst. Dagbladet Pluss er dessuten den eneste nasjonale avisen som vokser. I prosent tilsvarer det 8,56 prosents vekst.
Blant nisjeavisene vokser Subjekt nest-raskest i antall abonnenter, bak den kristenkonservative avisen Dagen.