WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`,
`title`,
`bannercode`,
`image`,
`tracker`,
`show_everyone`,
`weight`,
`crate`,
`irate`,
`budget`,
`cities`,
`countries`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group`
FROM
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`
WHERE
( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2)
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad`
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y'
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y'
AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days')
GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`
ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;
Samlet sett har reklameomsetningen som går via mediebyråene økt med 9,6 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, viser Mediebyråforeningens mediebarometer.
– En positiv start på året viser at reklamemarkedet fortsatt er i vekst, men tallene tyder på at vekstkurven flater noe ut. Mai isolert øker med 5,1 prosent mot samme måned i fjor. Veksten kommer primært fra utendørsreklame, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen.
Utendørsreklame har en vekst på 115 millioner kroner mot 2021, en økning på hele 82,8 prosent hittil i år. Markedsdirektør Jo-Øystein Slinde i JCDecaux er klar på årsakene til den kraftige veksten.
Sosiale medier tilbake
– Ingen har jo lyst til å sitte inne nå som pandemien er over og vårsola skinner. Litt sånn tenker nok veldig mange norske annonsører også. De vil kommunisere effektivt med sine forbrukere når disse er ute og nyter «friheten», og da er utendørs et naturlig alternativ, sier Slinde.
Digitale medier har økt med 4,8 prosent og utgjør den største delen av reklamekaka med 41 prosent. Samtidig viser tallene at veksten i sosiale medier ser ut til å flate noe ut, og i mai går omsetningen tilbake 12 millioner sammenlignet med samme måned i fjor, opplyser Mediebyråforeningen.
Annonse
Podkast på stedet hvil
TV har en reklameandel på 36,4 prosent og øker omsetningen så langt i år med 113 millioner kroner mot 2021. Det betyr en vekst på 7,9 prosent. Lydmedier står seg også godt, og radio vokser med hele 19 prosent fra 2021. Podkast ligger mer eller mindre på samme nivå som i fjor, og den store veksten lar vente på seg.
Kino fortsetter også veksten fra fjoråret og øker med hele 37,8 millioner kroner, noe som utgjør en vekst på 340,8 prosent. Tallene er dyster lesning for dags- og ukepresse, der inntektene fortsetter å falle.