Mener det handler om prestasjoner
– Hvordan sikrer dere dette mangfoldet?
– Gjennom et ønske om å speile det mangfoldige samfunnet vi lever i. Det er en del av den helhetlige beregningen i arbeidet vårt. Arbeidet med å sikre mangfold gjennomsyrer alle avdelinger og er vel så viktig i repertoarleggingen og valg av kunstnerisk team, som i castingen, sier han.
– Hva tror du er grunnen til at skuespillere med flerkulturell bakgrunn likevel opplever det som vanskelig å få ikke-stereotypiske roller?
– Jeg har aldri vært borti på mine arbeidsplasser at fargede skuespillere opplever at de sliter med å få roller som ikke er stereotypiske. Jeg kan ikke forestille meg at problemet går på noe mer enn at det skuespillerfaglige ikke er godt nok. Jeg har i hvert fall ikke hørt om at det kan være noe annet enn det.
Kjerstad mener derimot at det ligger en utfordring i at det er mange færre skuespillere som kommer fra andre land, enn det er skuespillere som har vokst opp i Norge.
– En annen utfordring er språk. Hvis man ikke kan norsk er det vanskelig å formidle en norskspråklig rolle, sier Kjerstad.
Mener castingbyråer tar ansvar
Celine Engebrigtsen er leder og grunnlegger av rollebesetningsbyrået Stella Casting, som jobber med rollebesetning til spillefilm, tv-serier, dokumentarfilm, teater og reklame. Stella casting plukker ut skuespillere til ulike roller sammen med regissører. Engebrigtsen forteller at hun er «veldig bevisst» på sitt politiske ansvar med tanke på representasjon og mangfold, og at de som rollebesetningsbyrå alltid har det med seg som «en kjempeviktig del» i arbeidet.
– Jeg er født og oppvokst i [mangfoldige, red. anm.] Oslo og er veldig opptatt av representasjon, sier hun til Subjekt.
– Hva tror du er grunnen til at skuespillere med flerkulturell bakgrunn opplever det som vanskelig å få jobb?
– Det er mange grunner til at skuespillere med annen etnisk bakgrunn ikke får jobb. Jeg mener at snittet av etnisitet i befolkningen er ganske godt representert i norsk film. Det er et oppriktig ønske om representasjon i norsk film og teater. Man velger den som passer best, uavhengig av etnisitet, men flertallet av skuespillere er hvite, og dermed er det stor sjanse for at valget lander på en hvit person, sier Engebrigtsen.
– Er dere bevisste på at enkelte roller kan forsterke stereotypiske oppfatninger om innvandrere?
– Jeg mener at alle castingbyråer jobber aktivt for å øke representasjon av mangfoldet som avspeiler virkeligheten vi lever i. Jeg vet at det finnes underliggende, strukturell rasisme i Norge, men jeg mener at alle vi som jobber med casting aktivt og bevisst motarbeider disse tendensene. Dette gjør vi ved å stille spørsmål rundt hver enkelt rolle og [vurderer, red. anm.] muligheten for at den kan castes ikke-etnisk norsk, sier hun.