Det hele gir en sterk visuell opplevelse. Selv om tematikken har en viss grad av alvor, er fargene så glade at det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet i det oppslukende rommet.
Sosialt engasjement
Fallen Fruit kommer fra Los Angeles og interesserer seg for fruktdyrking i Norge, spesielt på vestlandet. I verket har kunstnerne tatt utgangspunkt i årets sykluser, og i hvordan frukt kan bidra til å samle mennesker.
I midten av salen står en stabel med kart som de besøkende kan ta med seg hjem. Disse viser ulike steder i Bergen hvor det har blitt plantet frukttrær, i tillegg til markerte områder hvor det oppmuntres til å plante nye.
Kunstnerduoens mål er å lage verdens største frukthage, og å skape forbindelser oss mennesker imellom. Utstillingen er en den del av prosjektet «Endless Orchard», som oppfordrer til en delingskultur hvor publikum kan plante frukter i byen sin, og dermed være del av et større nettverk og fellesskap.
Aktiverer sansene
Fallen Fruits fargeeksplosjon av en utstilling leder inn i et nytt og mørkt rom. Rommet lyses opp av en projisert video av kunstneren Ellen Henriette Suhrke. Dette er den tredje utstillingen og har navnet «Touch Tours».
På skjermen ser vi en blind dame som blir guidet rundt i Botanisk hage i Oslo, mens vi hører et rolig lydspor komponert av Jørn Tore Egseth. Vi hører lyden av rennende vann, i tillegg til en repeterende, minimalistisk og mørk melodi. Lydopptakene tar utgangspunkt i lyder fra veksthus og har blitt sammensatt til et musikalsk stykke. Vi kan ikke identifisere hva menneskene i videoen sier til hverandre, men vi betrakter kvinnens sanselige erfaringer gjennom hennes reaksjoner i møte med plantene.
Videoinstallasjonen er tilpasset blinde og hørselshemmede, med høretelefoner hvor publikum kan lytte til en audiotolkning av videoen, samt en bildebok med blindeskrift.
Samtidig viser den hvordan naturen kan oppleves gjennom alle kroppens sanser. Audiotolkningen gir en detaljert beskrivelse av alle sanseopplevelsene som kvinnen i videoen får i møte med plantene i hagen, og lytteren får en opplevelse av å selv sanse naturens vekster.
På mange måter oppfordrer videoen oss til å «vende blikket innover», og til å lete fram evner vi ofte glemmer at vi har. Vi lar oss lett styre av visuelle distraksjoner og høye lyder, og overser opplevelsen som ligger i å føle, lytte og lukte.
Refleksjonene fra Suhrkes kunstverk blir dermed også et slags verktøy man tar med seg ut i resten av utstillingen, og bidrar til at man sitter igjen med en helhetlig og særs sanselig helhetsopplevelse.