Kunst fremtidens utdanning

Ledende utdanningsekspert tror heller på kunst enn matte

Den teknologiske utviklingen kan gjøre matematikkutdanningen overflødig og kunstutdanningen enda viktigere, ifølge PISA-sjef Andreas Schleicher.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`, `title`, `bannercode`, `image`, `tracker`, `show_everyone`, `weight`, `crate`, `irate`, `budget`, `cities`, `countries`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` FROM `wp_qee9g7q8l8_adrotate`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta` WHERE ( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2) AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0 AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad` AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y' AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y' AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days') GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;

Nylig uttalte en av verdens ledende utdanningseksperter, PISA-direktør Andreas Schleider, at han tror unge kan dra større nytte av de ferdighetene man oppnår gjennom kreativ utdanning, heller enn testbasert læring. Det skriver The Stage.

Uttalelsene springer ut av en pågående undersøkelse av hvordan teknologier som robotikk og kunstig intelligens påvirker samfunnet. Mannen leder den internasjonale komparative undersøkelsen av skolesystemene i OECD-landene, som ble presentert ved Underhuset i Det britiske parlamentet.

– I den fjerde industrielle revolusjonen kan kunst bli viktigere en matematikk, sier Schleicher.

Han forklarer at man i dag ofte omtaler «myke ferdigheter» som sosiale og følelsesmessige ferdigheter, og «harde ferdigheter» som vitenskap og matematikk. Schleicher mener imidlertid at dette kan bli snudd på hodet i fremtiden, når behovet for vitenskap og matematikk faller som følge av teknologisk utvikling, og dermed gjør det viktigere med egenskaper som nysgjerrighet, lederskap, utholdenhet og motstandskraft.

Annonse
Rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, er skeptisk. (Foto: Morten Kanne-Hansen.)

Rektor skeptisk

Rektor ved Universitet i Oslo, Svein Stølen, har ikke fått med seg uttalelsen, men er skeptisk til det som presenteres.

– Jeg ser ikke å svart-hvitt på det, og tror matematikk bare kommer til å bli enda viktigere i fremtiden. Vi trenger matematikk for å skape teknologi, sier Stølen til Subjekt.

Han understreker likevel at egenskaper som nysgjerrighet og motstandskraft er noe universitetene må fremme.

– Dette er selve grunnstenen til universitetet, og vi må lære studentene våre å bruke egenskapene sine aktivt i samfunnet.

Stølen går likevel ikke med på at det ene kommer til å bli viktigere enn det andre i fremtiden:

– Jeg sier heller ja, takk, begge deler.

Problemløsning over pugging

Uttalelsene til Schleicher kommer i en tid hvor det ytres bekymring over innsnevringen av kreative fag i utdanningssystemet, mens fokuset på realfag øker. Han påstår at britiske skoler i stor grad betrakter ferdigheter som dårligere enn kunnskap. Dette mener han kan føre til at unge mennesker ikke blir godt nok forberedt på fremtidens kreative krav:

– Når du ser på hvilke typer oppgaver de britiske studentene klarer bedre (enn andre land), er det de som er knyttet til fortiden og ikke fremtiden, fordi det er oppgaver som er enkle å undervise i og enkle å teste. Det er også nettopp disse tingene som er lett å digitalisere, sier Schleicher.

– Den moderne verden belønner ikke deg for det du vet, men for hva du kan gjøre med det du vet, fortsetter han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar