WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`,
`title`,
`bannercode`,
`image`,
`tracker`,
`show_everyone`,
`weight`,
`crate`,
`irate`,
`budget`,
`cities`,
`countries`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group`
FROM
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`
WHERE
( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2)
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad`
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y'
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y'
AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days')
GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`
ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;
Den norske klesdesigneren Cathrine Hammel (48) tror Norge kan markere seg internasjonalt hvis vi satser på bærekraftig mote. Men det vil koste.
SUBJEKTET: Hun drømte om å bli designer som 17-åring. Ikke en hvilken som helst designer, men en verdenskjent designer.
– Men etter hvert som realiteten slo inn, og det ble flere munner å mette: Barn og familie som skulle ha sitt, ble målet endret til å kunne leve av dette!
Og leve kan hun. Hammel er et fast innslag på Oslo Runway, utover dette er merket hennes å finne i de fleste motebutikker her til lands, så vel som hos en rekke utvalgte butikker verden over.
Designet hennes er lett gjenkjennelig, og preges av enkle linjer og former, i solide og varige materialer:
Annonse
– Vi har som målsetting at hver eneste kolleksjon skal være bærekraftig, vakker og gjennomtenkt. Alltid.
– Endelig trendy
Selv om Hammel produserer nye kolleksjoner to ganger i året, har bærekraft vært viktig for designeren. Heller enn å produsere noe som følger trendbildet, ønsker hun å skape noe som varer.
– Lenge var det vanskeligere for oss å forklare hvorfor vi lagde så enkle og funksjonelle plagg som mulig. Vi vil at det vi lager skal passe inn i en moderne kvinnes liv, og at kundene skal ha plaggene lenge.
Hun opplever at vinden nå har snudd i hennes favør:
– Før var folk mer opptatt av nyheter og trendy sesongplagg, og tenkte nok kanskje at vi ikke var helt med? Det er veldig godt å nå få større forståelse for det vi driver med.
Hammel erkjenner imidlertid at bærekraft har sin pris:
– Pris er dessverre alltid en utfordring. Folk har en tendens til å tenke kortsiktig og velge billigere. De handler på impuls, istedenfor å planlegge garderoben sin og bygge den opp steg for steg.
– Vi må finne opp kruttet på nytt
Til tross for egen suksess, ser Hammel at den norske motebransjen står overfor flere utfordringer:
– Vi har ikke noe infrastruktur å snakke om. Samtidig som vi konkurrerer med enorm kompetanse i våre naboland. Det har ikke blitt investert nok midler i den norske motebransjen, dette til tross for at klesindustrien er en av verdens største.
På den andre siden mener Hammel at lykken nå kan snu for norsk mote:
– Hvis vi står sammen for å bygge opp en skikkelig bærekraftig bransje her til lands, tror jeg vi har mye å vinne. Vi er allerede på mange måter et foregangsland på dette området, og dette kan være vår mulighet til å markere oss internasjonalt.
Hun utdyper:
– Vi kan komme med et alternativ til den internasjonale moteindustriens overforbruk og kortlevde plagg, noe som i seg selv er et enormt problem. Vi må ha flere med på laget, og det vil koste. Men på sikt er vel dette den eneste løsningen? Kjøp mindre, men bedre. Bra for oss og bra for verden, men la oss for Guds skyld ha det litt gøy også!
Henter inspirasjon fra kvinnelige kunstnere
For årets høstkolleksjon har Hammel og hennes team hentet inspirasjon fra modernismens vugge: Bauhaus-skolen, og mer spesifikt dennes kvinnelige kunstnere:
– Vi diskuterte hvem vi beundrer og hvilke damer vi syntes har en bra stil. Vi begynte å snakke om kvinnelige kunstnere, som som regel har sin egen stil, på kryss og tvers av hva mote tilsier og hva folk forventer.
Hammel forklarer at hun oftest lar seg fascinere av folk som har en egen måte å sette sammen klær på:
– Det som er unik, som ikke følger noen «regler».
Slik havnet de inn på sporet av Bauhaus-kvinnene, som har havnet i skyggen av de mer kjente Bauhaus-mennene, deriblant ikoniske arkitekter som Mies van der Rohe og Walter Gropius.
– Vi kom over Gunta Stölzl og hennes nydelige verk. Dette ble inspirasjonen til en gruppe mønstrete merinogensere i AW18 kolleksjonen.
Gunta Stölzl var en tysk tekstilkunstner, som for ettertiden først og fremst er kjent for sine fargerike, abstrakte vevarbeider.
– Det vi skaper skal være funksjonelt
Selv om Bauhaus-kunstnere ikke er en inspirasjon for hele Hammels virke som designer, ligger skolens grunnidé om at kunst også kan være funksjonelt som en grunnsetning for Hammels merkevare:
– Det vi skaper skal først og fremst være funksjonelt, men også vakkert. Vakre, ikke funksjonelle klær kan jo ikke brukes. Da svarer det ikke til mine krav til hva et godt plagg er. Det er viktig for meg at våre klær skal være tilgjengelige for alle.
Dette med funksjonalitet mener Hammel hun har fra sine besteforeldre, og hennes bestefar studerte nettopp ved Bauhaus:
– Mine besteforeldre var veldig spesielle. Utrolig kunstneriske, med sin egen tilnærming til estetikk, men de var også veldig funksjonelle.
Hammel trekker frem en episoden fra barndommen, som hun er sikker på at har formet henne som designer:
– Jeg hadde laget en typisk dorullnisse. Jeg var veldig fornøyd, og syntes den var blitt fin. Derfor ville jeg at akkurat bestefar skulle få denne. Jeg visste han var ganske kritisk, men beundret hans smak. Da han pakket opp, sa han: «Den var fin, men hva skal jeg bruke den til?»
Designeren innrømmer hun ble skuffet, men at hun samtidig skjønte hva bestefaren mente:
– Hvorfor hadde jeg ikke laget noe som faktisk kunne brukes, men som også var vakkert?
Det er tydelig at bestefars mantra fortsatt klinger tydelig når Hammel utformer sine kolleksjoner.
Baserte seg på Word of Mouth
Når Hammel skildres som designer, refereres det ofte til hennes bedriftsmodell: Å tilby rimeligere klær, men med samme kvalitet som luksusmerkene. Selv tror hun imidlertid nøkkelen også kan ligge i noe annet:
– Vi har lenge overhodet ikke har brukt penger på PR og markedsføring. De fleste bruker enorme summer på dette. Vårt merke har vokst ved annbefalninger fra kunder.
Det siste året har hun imidlertid innsett at det er på tide å skifte kurs:
– For første gang på 20 år, invisterer vi nå en del oppsparte middler i markedsføring. Vi innser at vi er nødt til å kommunisere. Verden er stor, og man må bli sett. Så det kan hende prisene dobles etter hvert! Haha!
Hammel understreker likevel at hun tror det viktigste for å lykkes er at man brenner for det man gjør:
– Dette er ikke noen enkel vei, så man må regne med mange tøffe år med dårlig økonomi. Det er viktig å ha et fokus i kolleksjonen. Ikke spre seg for mye. Bli ordentlig god på noe. De fleste innkjøpere må ha en grunn til å velge nettopp deg. Fordi du er best på: Strikk, bærekraft, yttertøy eller lignende. Det er lett å spre seg for mye. Det er kostbart og tidkrevende.
Feirer 21 år med design til våren
Selv om vi knapt har fått på oss høstklærne, er Hammel allerede kommet godt på vei med den nye kolleksjonen som slippes til våren. Denne gangen vil hun feire 21 år som designer for merket som hun deler navn med:
– SS19 er en hommage til de 21 årene vi har laget klær. Vi har gjenskapt modeller fra disse årene, men i andre kvaliteter.
Designeren er godt fornøyd med at hennes design ser ut til å overleve tidens tann:
– Det gjør meg stolt å se at plaggene fortsatt er aktuelle, og funksjonelle. Da betyr det at vi gjør det vi sier vi gjør. Det er jeg stolt av.