Knallsterk debut

Gustav Möllers debutfilm er en rå opplevelse

Michel Monahan
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`, `title`, `bannercode`, `image`, `tracker`, `show_everyone`, `weight`, `crate`, `irate`, `budget`, `cities`, `countries`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` FROM `wp_qee9g7q8l8_adrotate`, `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta` WHERE ( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2) AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0 AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad` AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y' AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y' AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days' OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days') GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;

Svenske Gustav Möllers «Den skyldige» har allerede blitt hyllet verden rundt. Denne uka kan du se den under Oslo Pix.

Filmen begynner nesten komisk. Politimannen Asger Holm (Jakob Cedergren) er på jobb ved alarmsentralen i København, og det renner inn med ulike nødtelefoner som satirisk diskuterer betydningen av nød. Det setter i gang en kollektiv latter i salen.

Men det hele vender i det Holm får en kvinne, Iben, på tråden. Hun har tilsynelatende blitt kidnappet. Resten av handlingen dreier seg rundt Holms forsøk på å redde kvinnen fra sin nokså maktesløse posisjon, på den andre siden av telefonrøret.

Danske Jakob Cedergren spiller politimannen Asger Holm. (Foto: Arthaus).

Historiefortelling på sitt beste

I likhet med Steve Knights «Locke» fra 2013, hvor hele filmen utspiller seg i én bil, beveger Möllers film seg mellom få locations. Vi får kun se Asger Holm, som sitter ved telefonen i alarmsentralens nokså ordinære open-space kontorlandskap.

Selve handlingen utspiller seg imidlertid over flere steder – som publikum ikke får se. De ulike personene som Holm har på tråden driver handlingen fremover, og vi følger Holms jakt på Iben og hennes kidnapper over telefonen.

Annonse

At vi ikke ser selve handlingen hemmer ikke på spenningen, snarere tvert imot. Det er vanvittig oppslukende og spenningsfylt å følge Holms desperate forsøk på å innhente mer informasjon om kidnappingen.

Hele filmen er filmet inne i alarmsentralens kontorlandskap. (Foto: Arthaus).

Glimrende skuespillerprestasjoner

I en film hvor handlingen i stor grad drives av skuespillernes stemmer, er det vanvittig imponerende hvor godt de ulike stemmeskuepillerne, som vi aldri ser, klarer å skape karakterer som man lever seg inn i.

Cedergren, som noen muligens drar kjensel på fra hans ikke så ulike karakter i filmen «Fryktelig lykkelig», spiller sin rolle som en frustrert, nevrotisk og  noe bitter politimann utmerket.

Utover selve hovedplottet – kidnappingen – kommer det også fram at Cedergrens karakter, Holm, midlertidig er suspendert fra sitt ordinære arbeid som etterforsker, på grunn av en jobbhendelse.

Parallelt med at hovedhandlingen utspiller seg, får vi stadig bedre kjennskap til den bakenforliggende årsaken for Holms plassering ved alarmsentralen.

En knallsterk debut

«Den skyldige» er Gustav Möllers første spillefilm etter at han gikk ut fra Den Danske Filmskole i 2015. Filmen hadde verdenspremiere på Sundance-festivalen, hvor den også mottok publikumsprisen.

Filmen er åpenbart en lavbudsjettsfilm, men det går ikke nevneverdig på bekostning av verken plot, bilde eller skuespillerprestasjoner. Snarere beviser Möller i «Den skyldige» at man ikke trenger et skyhøyt budsjett for å skape en god spenningsthriller.

Det er ingen tvil om at vi vil se mer av Möller fram over. Inntil det kan du få med deg «Den skyldige» under Oslo Pix, eller senere i sommer etter Norgespremieren den 10. august.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar