WordPress database error: [Unknown column 'wp_qee9g7q8l8_adrotate.os_other' in 'where clause']
SELECT
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`,
`title`,
`bannercode`,
`image`,
`tracker`,
`show_everyone`,
`weight`,
`crate`,
`irate`,
`budget`,
`cities`,
`countries`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group`
FROM
`wp_qee9g7q8l8_adrotate`,
`wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`
WHERE
( `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`group` = 2)
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`user` = 0
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id` = `wp_qee9g7q8l8_adrotate_linkmeta`.`ad`
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`desktop` = 'Y'
AND `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`os_other` = 'Y'
AND (`wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = 'active'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '2days'
OR `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`type` = '7days')
GROUP BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`
ORDER BY `wp_qee9g7q8l8_adrotate`.`id`;
Som har råd til megatidsriktig mote. Men hvorfor ikke.
Vêtements betyr klær. Uten cirkumfleksen er det navnet på klesmerket som i disse dager blir diskutert som Paris’ mest radikale: Vetements. Og produktet de selger er nettopp det: Klær. «Som skal være for alle og enhver», skriver motejournalist Alexander Fury i The Independent.
Designeren og grunnleggeren av Vetements er Demna Gvasalia, med fartstid fra Margiela, Louis Vuitton og Balenciaga.
Og «klær» er det, desidert og som bare det: Uten tvil og med stil. Castingen — utvalget av modeller som rocker klærne i Vetements’ høst og vinter 2017-kolleksjonvisning — tilsier at Vetements skal være for alle. Men det er jo ikke det. Du skal selvfølgelig ha personlighet og god råd i tillegg.
Med designets hyppige referanser til det som kan sies å være ekstremt aktuelt: Nyhetsbildet og den etablerte gatemoten, kan Vetements neppe sies å være annet enn stadig ekstra sesongbasert. Det er også vanskelig å se bort fra at sammensetningene av modeller og styling ser ut til å være slags overdrevne og stilfulle versjoner av den typiske mannen og kvinnen i gata. Med andre ord kan du bruke 20 000 på ei sovepose-inspirert jakke fra Vetements, fremfor bare den funnede, slitne soveposen som uteliggeren — som inspirerte til moten — trolig fant gratis. Men videreutviklingen av estetikken er vanskelig å kritisere. Romantiseringen, eller «core-ifyingen» av soveposemannen, så vel som flyvertinnen, er skuddsikker.
Annonse
En lett kobling er også til såkalt «anti-mote», som for så vidt på alle måter er kraftig mote. Overkleddhet, størrelsesbom og andre klassiske regelbrudd kan definere dette.
Under Paris Fashion Week ble Vetements vist på Pompidou-sentret, men først nylig ble en offisiell film fra visningen lansert på Vetements’ egne Youtube-kanal.
Fra den har vi mye å lære.
- Den nye rulletrappregelen: Stå til høyre og gå til venstre, for Vetements skal ha plass i midten.
- Vetements er for alle tidsriktige, tross alder, størrelse, fasong og farge.
- Norsk mote har en lang vei å gå.
Vetements’ valg av modeller blir skrytt til værs av mange. Men de er langt fra først i noe sånt. Det de dog har klart med god stil, er å gi modellene en personlighet, under all den stylingen, og gjort mangfold til en kul greie. Et Subjekt-ivt poeng for det.
Digger du det? Bevis det: